Regler

Død

I en verden af familiefejder og vendettaer er det naturligt, at der i sidste ende kan være dødsfald. Som arrangører har vi ikke noget imod, at konflikter ender med dødelig udgang.

Men vi mener også at døden er den absolut sidste udgang… en død medspiller er en spildt konflikt.

 

Du er altid velkommen til at komme forbi en arrangør og tale en konflikt igennem, enten for at optrappe eller nedtrappe en konflikt.

 

Hvis det ender med karakterdrab, er det vigtigt, at den spiller, som bliver slået ihjel, ikke er i tvivl om, hvad der sker. Derfor skal “dødsstødet” altid komme sammen med en endelig erklæring. Fx “Nu dræber jeg dig, dit Valetta-svin!”. Herefter kan man så dolke modstanderen i hjertet eller skære halsen over på vedkommende. Vi opfordrer til, at dette er aftalt mellem spillerne på forhånd.

 

Vi har valgt, at det er muligt at dø, fordi vi ikke føler, det skal være muligt at slippe godt fra en kamp imod en overlegen fjende. Og vi håber at folk ser muligheder i efterfølgende konflikter i stedet for at afslutte dem med et drab.

 

Hvis du dør så gå til din gruppe og indtag evt. en ny rolle med et nyt kostume (eller det samme). Hvis det ikke er muligt, så kom til en arrangør. Så kan vi finde noget godt til dig at spille resten af scenariet.

 

Lemlæstelse

Fysisk afstraffelse, vold, som kan ende med en karakters lemlæstelse, skal være planlagt. Tænk over om det er sjovt for modparten, og om det faktisk kan lade sig gøre. Det er svært at spille på afhuggede hænder og mistede ben. Brækkede arme og halten er nemmere at spille.

 

Husk at tænke din rolles handlinger igennem; ville min karakter gøre dette?… og er han klar over konsekvenserne?

I Tilea er våben og udrustning ikke allemandseje. Hvis man spiller en karakter, som man mener burde have et våben så kontakt arrangørerne.

 

Normalt ville borgere have knive, økser, køller, leer etc = Dagligdags ting.

Sex er noget personligt, og vi anerkender, at det er en del af vores spilunivers. Derfor har vi blot opstillet nogle få og enkle retningslinjer.

Har man en sex-scene, af hvilken som helst art, så har en eller flere parter aftalt dette på forhånd. Ingen spiller kan være del af en sex-scene eller en voldtægts-scene uden at have givet samtykke til dette før scenen går i gang.

Vi har ingen krav til fysisk kontakt, og hvordan I spiller det, er helt op til de involverede parter. Selve sexscenen SKAL foregå i det skjulte… så man skal gå for sig selv. Selvom ingen SER en sexscene… så må man meget gerne HØRE den. Specielt hvis der er folk lige i nærheden.

 

Voldtægt er en uhyrlig og seriøs handling. Det er det også i spillet og for de roller, som der er involveret. Tænk derfor meget grundigt over, hvordan og hvorfor jeres roller udvikler sig som de gør.

Hentydninger om sex, lumre historier, seksuelle frustrationer og seksuel afvigelse er en del af den virkelige verden, og vi ser det også gerne til scenariet.

Hvis der kommer bordeller eller lign. glædeshuse til scenariet, vil de have en række spilskabene måder at gennemføre scenen på.

Tyveri er vejen frem for nogen. Derfor har vi opstillet en simpel regel for tyveri.

Hold dig til at starte med altid fra udstyr, som ser off-game ud. Er du i tvivl så hold dig fra det. Skulle du ved et uheld have kommet til at snuppe folks ting, så aflever det i bunkeren.

 

Du må ikke stjæle deltagernes personlige ejendele, heller ikke in-game ting. Det kan godt være det er sjovt for dig at stjæle sværd, bukser, hatte og ting fra boder osv… men det er det ikke nødvendigvis for andre. Så hold dig til penge og papirer. Hvis du vil stjæle noget konkret, så aftalt det med en medspiller på forhånd, så I kan spille på det begge to med fornøjelse.
Respekter, at andre ikke gider, du rager på dem for at stjæle deres ting.

Hvis man kunne lave den perfekte forbrydelse, ville der aldrig komme flere kriminal-tvserier… det er kedeligt. Forbrydelser er kun sjove, hvis de faktisk kan løses. Så efterlad gerne spor og hold tyvekosterne i spil.

Penge:

Stjæl kun en lille håndfuld eller nogle få mønter. Nogle spillere finder det meget ødelæggende, når hele butikkens pengekasse er væk. Det er kun sjovt for dig selv at stjæle alt, hvad der ikke er boltet til jorden eller låst inde. Dine medspillere deltager ikke for konstant at holde vagt ved sine ting. Så tænk dig om!

 

Dokumenter:

Hvis du stjæler papirer, dokumenter etc. så kan de have meget stor betydning for andre spillere og resten af spillet. Så sørg for at holde det i spil. Giv det væk til andre. Læg det tilfældige steder eller sælg det. Hvis du ikke ved, hvad du skal gøre med det, så skal du bare efterlade det et sted, du ved, det bliver fundet fx på et bord i kroen.

 

Maske-regelen

Den er simpel. Har du en maske på, som dækker mere end halvdelen af dit ansigt, så kan man ikke genkendes under tyveri, overfald og røveri.
Det betyder enkelt, at man kan flygte uden for synsvidde og fjerne sin maske, og herefter kan man ikke genkendes. Det eneste som kan genkendes er contrada-farver/familia-farver og andre specielle træk, fx halten, brækket arm etc.

 

Brug jeres sunde fornuft, så det er sjovt for alle!

Alle spillere har 3 HP (helbredspoint). Man mister 1 HP ved slag på arme og ben. Man mister 2 HP ved slag i torsoen (overkroppen). Det er forbudt at slå efter hoved, skridt og hænder, alle slag, som rammer her, tæller ikke.

Ender du på 0 HP, så lægger du dig på jorden, til kampen er forbi. Hvis du ender på 0 HP, skal du tilses af en læge, før du kan andet end at halte rundt.

Vi opdeler kamp i 2 områder:

 

Væbnet kamp

Væbnet kamp er kamp med våben.
Alle våben giver samme skade.

 

Slagsmål
Slagsmål foregår på forskellige måder. Knive og køller bruges ikke i slagsmål.

1 mod 1:          den største vinder medmindre andet er aftalt.
flere mod 1:     flertallet vinder medmindre andet er aftalt.

 

Større slagsmål har ingen klar vinder, og alle kommer til skade.

 

Lægehjælp:

Hvis vi er heldige nok at have en læge i byen, så kan en læge hjælpe dig. Vær dog opmærksom på, at brækkede arme og forstuvede lemmer ikke bare forsvinder. Morr præsten kan måske også være behjælpelig.

 

Så tænk dig godt om, før du kaster dig ud i en kamp!